Hur man dubbelstickar 2

Publicerad 2017-03-26 16:18:00 i Virk/Sticktips med bl a dubbelstickning,

Kommer här att försöka skriva och rita ut hur du stickar
Det som är svårt tyckte jag i alla fall var när man byter färg
Det man ska tänka på i dubbelstickning är att du har 2 rätsidor
och varje ruta i mönstret är =2 maskor och inte 1
Och du stickar 1 rät och 1 avig maska den aviga maskan blir baksidan
 
1;a maskan kan man sticka i bägge färgerna om man vill eller enkel
och drag då åt garnet lite extra
 
Sista maskan lika så det är tycke och smak
eller också kan du när det är 2 maskor kvar
lyft den näst sista maskan med garnet bakom arbetet
den sista med garnet framför
 
 
Har ritat upp ett diagram här över 9 rutor men nu
är det dubbelstickning och varje maska var 2 så då
blir det 18 maskor
 Är du med?Du har 2 sidor fram och baksida
 
 
Så här räknar du maskorna 1 grå m,1 röd m
 
Man har bägge trådarna på fingret och ha bottenfärgens färg
närmast stickan (den som stickas rät)
 

Så här långt fungerar det eller hur?Nu kommer nästa moment nu.
De röda maskorna ska in på det grå vi ska byta färg
Här visar jag med de svarta strecken färgbyte
 
Sticka 3 grå=1 grå,1röd,1grå,1 röd.1grå,1 röd man slutar med avig
för du ska ju ha baksidan också och
(2 maskor i mönstergruppen är 1 rät 1 avig)
 
Men nu skulle vi byta färg det är då du får 2 röda efter varandra som bilden
visar ( man får bara 2 maskor i samma färg vid färgbyte)
 
och då blir det 1 grå efter den röda maskan och så
forsätter du tills du har 3 RÄTA maskor kom ihåg 1 ruta var 2 maskor så då slutar du
med 1 grå avig
 
Här på bilden har jag skrivit siffror som ni ser och det är 3 röda avsluta
med 1 grå avig
Och så var det färgbyte igen och då blev det 2 utav samma färg
 
Så här gjorde jag när jag började lite tjockare garn och stickade lite
hur som helst så jag skulle förstå hur jag skulle göra
 
 
Sedan blev det dessa katter
 
Framsida
 
Baksida blir som ett negativ
 
 
Och som med allting så är det ju ganska lätt när man kan
Och är det någon som vill ha lite hjälp på traven så får ni jättegärna
höra av er hjälper gärna till med det jag kan
 
 
 
Här i bloggen eller på mailen
 
kommer att lägga ut mer om detta sticksätt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Webbshop med garn och handarbete under namnet cnsallehanda.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökare totalt: Besökare online:
blogglista.se